CD-DETAILS TEN NEW MESSAGES [RAKES, THE] | ||||||
Rakes, TheTen New Messages [Rock / Alternative]RELEASE: 16.03.2007LABEL: V2 recordsVERTRIEB: Rough TradeWEBSITE: www.therakes.co.ukMit ihrem zweiten Album `Ten New Messages´ sind sie zurueck und klingen wie The Rakes klingen. `Die Platte ist inspiriert von einer Kombination aus choraler Musik, der TV-Serie 24, James-Bond- Melodien, Dichtern des ersten Weltkriegs und den Sugababes`. Alan Donahue (The Rakes) Vor zwei Jahren waren sie genau zu der richtigen Zeit am richtigen Ort. London `brannte´. Ganz England brannte. Die neuen britischen Bands waren die heisseste ScheisseTM auf dem Planeten. Bloc Party, Maximo Park, die Futureheads, Franz Ferdinand. Rasanter, dreckiger Neuer New Wave, blitzend, zuckend, tanzbar, doch mit Aussage, hittig und wichtig. Das Update von Joy Division, Wire, the Jam, XTC fuers neue Jahrtausend. Und mittendrin: die Rakes. Die vier spindelduerren East Londoner Terrier, die strubbelhaarigen Brillentraeger hatten, ohne es zu ahnen, alles richtig gemacht. Den Produzenten der Stunde an den Reglern verpflichtet, bevor dessen andere Themen durchstarteten (Paul Epworth. Bloc Party, The Futureheads, Maximo Park, Babyshambles und als `Phones´ einer der gefragtesten Remixer). Sie hatten die linkisch-zackige Motorik der Stunde, die kernigen Songs und die wuetende Message. Die Rakes waren mittendrin. Selbst Fashiondesigner Hedi Slimane war von Music und Style der Band so beeindruckt, dass er eine seiner Kollektionen an ihnen anlehnte. Als Bloc Party’s Kele Okoreke einmal bei einem Festival die Buehne der Rakes stuermte und `22 Grand Job` mitsang, wurden auf der Insel Doppelseiten mit dem Photo gedruckt. `Britains New Supergroup´. `Ten New Messages´ ist das Album, das The Rakes in diesem Moment machen mussten. The Rakes klingen jetzt wie The Rakes klingen. Nicht phat, sondern so knochig und kantig wie ihre eigenen duerren Klappergestelle. So sarkastisch und trocken wie ihre mit britischem Grinsen kontrollierte Wut. Fazit? London brennt wieder. Und im Londoner Osten, flitzen die Flammen ganz besonders hitzig. Denn da zeigen uns die Rakes einmal mehr, was – sorry – eine Harke ist. The Rakes auf Tour 2007 01.05. Hamburg - Knust 02.05. Berlin - Lido 03.05. Stuttgart - (wegen der großen Nachfrage verlegt in die Roehre) 05.05. Muenchen - Atomic Cafe 06.05. Koeln - Prime Club (Quelle: Stephan Velten, V2, 6.2.2007) Biographie There’s some confusion over how The Rakes actually came to being. Ask them and they’ll talk of a show of solidarity outside a local Weatherspoons, or of fights in the library over who was going to borrow some novel or other. Whatever, it’s unlikely that the story will ever become clear. What is becoming clear, however, is the fact that The Rakes are emerging as one of the most significant London bands to emerge in recent years. The last twelve months have been a blur of incendiary live shows, excited appraisals and, most importantly of all, a couplet of truly classic singles. There was ’22 Grand Job’ – an infectious 90 seconds of handclap-assisted brilliance that, in its satirical rather than sneering tale of nine-to-five-dom, could conceivably be called the first ‘post-Brent’ record. Next came ‘Strasbourg’, an altogether more serious, romantic tale of escapism, replete with a similarly unforgettable guitar riff that made the strength of the band’s songwriting emphatically clear. There’s no sign of things letting up either; the forthcoming ‘Retreat’ draws from a more sophisticated musical palette and is perhaps their most enduring release to date. And while 2005 is seeing their already punishing schedule get even tougher, the strength of character within the band is such that The Rakes just seem to take things resolutely in their stride. There’s Alan Donohoe: a singer, vegan and vivacious reader who draws lyrical inspiration from the most unlikely of places. Guitarist Matthew Swinnerton, whom producer du jour Paul Epworth has called ‘a genius – so effortlessly doing all the things Bruce Gilbert was doing all those years ago in Wire, but with a modern slant.’ And then there’s calm, collected bassist Jamie Hornsmith and maniac drummer Lasse Petersen, whose increasingly notorious on the road antics were recently described by one writer as ‘unprintable’. A disparate mish-mash of strong personalities, yes, but while they may be endlessly entertaining as people, they could not be anymore serious as a musical proposition. Their chaotic performances continue to dazzle, while their forthcoming, Epworth-produced debut album will highlight the lyrical and musical eloquence of which most other hyped London bands are bereft, but which The Rakes unquestionably have. Truly, their story has only just begun. (Quelle: V2) FORMAT: CD
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