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CD-DETAILS MOTIF [HEARTS NO STATIC]


Foto: Plattenfirma

Hearts No Static

Motif [Rock / Alternative]


RELEASE: 20.11.2009


LABEL: Bureau B

VERTRIEB: Indigo

WEBSITE: www.heartsnostatic.com

Motif MySpace Amazon 

HEARTS NO STATIC machen keinen Hehl daraus, dass andere Bands sie beeinflusst haben und das auch immer noch tun. Doch das Trio hat seine eigene, sagen wir "schwedische Variante des painting with sound" entwickelt, die ans Ende des ersten Jahrzehnts des neuen Jahrtausends gehört.

Ihre Musik ist definitiv nicht fröhlich. Vor dem geistigen Auge des Hörers ziehen dichte Wälder, dunkle Seen, aufwühlende Küstenszenerien vorbei – und vielleicht ein kleines Tonstudio in einem Außenbezirk Stockholms. Und dann kommen immer wieder diese Ausbrüche, das energische, schleppende Schlag­zeug und die Wall of Sound rütteln einen wach. Und dann wird es wieder ruhig. Doch dann plötzlich ein ganzes Stück, das ganz und gar nicht ruhig ist. Das einen mit motorischem Rhythmus nach vorn treibt. Aber egal, wie leise, laut, schleppend oder treibend die Musik auch immer ist: Ihr wohnt immer eine spezielle, majestätische Melancholie inne.

Das geht tief. Das ist meisterhaft.

Das Release in Kürze

  • Die Band: ein Trio aus Stockholm (John Roger Olsson, Jens Pettersson, Otto Johannson), gegründet 2005
  • Die Musik: eine melancholische, rein instrumentale Mischung aus Ambient, Krautrock, Drone Rock und Postrock
  • eingespielt ausschließlich mit analogem Equipment




HEARTS NO STATIC is a trio based in Stockholm. After only a few sessions of improvisation John Roger Olsson, Jens Pettersson, and Otto Johansson started recording their debut album "Motif" at their own studio in January 2009.

The album is notably consistent – a sign of the musical harmony between the members of the band, from the opening track, the slow and effect pedal drenched "Lowlands", to the massive distorted title track "Motif". Equal parts of ambient, kraut and drone shapes the sound, and the broad variety continues throughout the record.

Because all three musicians are members of other bands as well, they consider HEARTS NO STATIC to be their creative workshop for all of the ideas not appropriate for their other projects.

HEARTS NO STATIC make no secret of the fact that they are or have been influenced by other bands. But the trio has created, let's say, their own Swedish way of painting with sound that belongs to the first decade of the new millennium. You can't call their music cheerful. There are pictures of deep forests, dark seas, and stirring coastal scenery forming in the mind's eye – and perhaps pictures of a small recording studio on the outskirts of Stockholm. Then there are those recurring outbursts, the energetic but sagging drums, and the wall of sound that shakes you up. And then there is the silence, which is shortly followed by no silence at all. A "motorik" rhythm, that pushes you forward. But no matter how calm, loud, sluggish or propelling their music is: There is a special, majestic melancholy that lies within. It's profound. It's simply brilliant!

HEARTS NO STATIC rely on analogue equipment. Besides various guitars (and a lot of effect pedals), bass and drums, they use vibraphone, reed organ, Fender Rhodes, piano, and trumpet, etc. This sound is plaintive and complex, but it's never crowded. HEARTS NO STATIC prefer the elementary.

(Quelle: bureau b, 2009)


FORMAT: CD


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